Rabu, September 26, 2007

Aku & kerja... Part 2

sambungan…

Lepas berhenti kerja, aku menganggur lagi. Hidup jadi makin susah. Mak bapak aku pun marah dan membebel macam-macam. Tak fikir masa depanlah, pemalaslah, itulah, inilah, macam-macam lagi. Aku usaha cari kerja tapi tak juga berhasil.

Akhirnya aku minta kerja jadi pengawal keselamatan lagi di sebuah syarikat lain. Pada hari aku minta kerja, kebetulan syarikat tu nak pakai pekerja sebab dapat assignment tempat baru di sebuah kompleks pejabat. Aku pun mula bertugas malam tu juga.

Pada hari pertama, aku belajar cara nak bertugas di situ. Hari ke-2, aku dilantik jadi Ketua Pengawal tapi aku tolak. Tapi mungkin bos nampak potensi kerja aku, dia suruh juga aku terima jawatan tu. Akhirnya aku cuma minta jawatan sebagai Penolong Ketua Pengawal.

Aku rasa serasi bertugas di situ. Kerja aku memang cemerlang hinggakan aku dapat kawal pekerja lain agar mengikut arahan dan lebih berdisiplin. Bos memang respek pada aku tapi selalu juga terfikir, sampai bila aku nak jadi pengawal keselamatan? Kerja ni bukanlah hina tapi selalu dipandang rendah oleh masyarakat. Pengawal keselamatan dianggap seperti pekerja taraf rendah. Gaji pun rendah sedangkan bekerja 12 jam tanpa henti dan berhadapan dengan risiko.

Masuk hari ke-23 aku bertugas di situ, aku rasa sedih sangat bila terfikir nasib diri. Kawan-kawan aku yang lain semua dapat kerja bagus dan dah kahwin. Sedangkan aku masih merempat mencari kerja demi nak menyara mak bapak aku. Aku kurang makan sebab nak berjimat. Pendatang asing pun dapat kerja gaji mahal, kerja 8 jam, makan cukup.

Aku berkira-kira nak cari kerja di kampung sebab nak jaga mak bapak aku. Entah kenapa aku terfikir macam tu. Kuat sangat desakan hati aku tapi aku tak tahu nak kerja apa di kampung nanti. Saudara mara aku pun pasti akan pandang hina pada aku kalau aku tak kerja yang bagus-bagus. Aku pun hairan dengan sikap diorang ni. Bila aku kerja bagus, diorang macam tak suka aku lebih daripada diorang. Tapi bila aku susah, sukalah mereka. Aku tak sanggup nak balik kampung kalau tak ada kerja.

bersambung lagi...

0 comments:

Followers

Technorati

Add to Technorati Favorites

  ©Template by Dicas Blogger.