Khamis, September 27, 2007

Aku & kerja... Part 3

bersambung…

2-3 hari kemudian, ada orang call aku. Rupa-rupanya dia nak tawarkan aku kerja di syarikat keluarga dia. Tempatnya tak jauh dari kampung aku. Aku pun tak tahu jawatan apa yang dia nak berikan pada aku tapi aku tak fikir panjang terus terima tawaran dia. Dalam masa 4 hari kemudian, aku berhenti kerja tanpa notis berhenti yang sepatutnya dihantar seminggu sebelum berhenti. Tapi memandangkan aku bertugas dengan baik dan cemerlang, syarikat kawalan keselamatan tu tetap bayar gaji aku tanpa sebarang potongan.

Pada hari pertama aku melapor diri, baru aku tahu apa tugas aku sebenarnya. Terkejut juga aku. Dah lama hidup susah, tiba-tiba jadi senang. Rupa-rupanya aku akan jadi pengurus bagi sebuah projek perumahan kos tinggi. Tugas pertama aku adalah setup pejabat dan buat sistem operasi kerja. Kemudian buat site office sebelum boleh mula ambil pekerja-pekerja lain. Jadi Pengurus, beb…

Bila saudara mara aku tahu, diorang macam tak berapa suka. Maklumlah, lebih dari anak beranak diorang. Tapi aku tak kisah. Walau apapun yang berlaku, kami tetap saudara mara. Tak puas hati cuma sebab sedikit kelebihan yang ada namun kami tetap bersaudara. Irihati sikit-sikit tu memang normal la…

Sekarang aku suka dengan kerja ni dan tak fikir nak tukar kerja lain. Aku terhutang budi dengan bos baru aku yang memberikan aku peluang sebegini. Walaupun dia Cina tapi dia senang berkawan dengan orang Melayu dan suka membantu menaikkan bangsa Melayu. Tak macam orang lain yangterlalu bersifat perkauman.

Aku dah tak minat nak mohon kerja kerajaan sebab orang kerajaan cakap tak serupa bikin. Kata nak beri peluang pekerjaan pada siswazah yang berlambak-lambak ni tapi diorang sendiri tak nak berhenti kerja. Dulu umur berpencen adalah 50 tahun tapi diorang naikkan ke umur 55 tahun. Sekarang nak naikkan ke umur 60 tahun pula. Lebih baik kerja terus selagi tangan boleh pegang pen dan mata masih boleh membaca.

Lagi satu, nak kerja kerajaan ni pun mesti ada kabel besar. Kalau boleh pakailah kabel fiber optik. Maksudnya, guna orang dalam untuk dapatkan kerja. Sebaik-baiknya kalau ada sudara-mara yang kerja di tempat tu atau kita ni saudara menteri. Akhirnya orang yang gred rendah dapat kerja, yang gred tinggi terpaksa menganggur.

Sekarang ni universiti dan makin berlambak-lambak. Dulu ada 9 IPTA. Sekarang ni entah ada berapa banyak. Ini pun ada yang dalam proses pembangunan. Semakin ramai graduan yang dihasilkan tetapi makin sempit pula peluang kerja. Yang dah berpuluh tahun kerja dalam jabatan kerajaan tu, berilah peluang pada anak-anak anda yang baru mula nak merasa suasana kerja. Mungkin mereka boleh buat kerja lebih baik dari anda semua. Fikirkanlah...

Tamat...

0 comments:

Followers

Technorati

Add to Technorati Favorites

  ©Template by Dicas Blogger.