Ahad, September 23, 2007

Penyakit Hari Perayaan : Naik Harga Barang

Hari ni hari ke-12 umat Islam di Malaysia berpuasa. Tak banyak yang berlaku kecuali kita telah digemparkan dengan berita penemuan mayat kanak-kanak di Petaling Utama yang kemudiannya disahkan sebagai Nurin Jazlin yang telah hilang sebulan sebelumnya. Kemarahan rakyat Malaysia masih membara dan sama-samalah kita berdoa agar pembunuh kejam itu segera ditangkap dan dibawa ke muka pengadilan.

Setiap kali musim perayaan, negara kita dilanda penyakit berjangkit yang amat membimbangkan. Seluruh rakyat terjejas akibatnya. Bila tibanya musim perayaan, kita dah mula risau. Bimbang penyakit tersebut menyerang dan menjadi lebih teruk dari sebelumnya.

Penyakit apa lagi jika bukan kenaikan harga barang. Masuk aje musim perayaan, semua naik harga. Ayam, daging, sayur, buah, minyak masak, beras pulut dan macam-macam lagi semuanya naik harga. Alasannya memang kita dah boleh jangkakan. Apa lagi kalau bukan peningkatan kos pengeluaran menyebabkan pengeluar mengurangkan penawaran. Sedangkan barangan tersebut masih banyak dalam gudang. Maklumlah bila musim perayaan permintaan akan meningkat dan pengguna biasanya nak guna produk tu dengan banyak.

Perniagaan di Malaysia sekarang ini diibaratkan sebagai sistem kapitalis. Mempergunakan keperluan manusia untuk meletakkan harga yang memberikan untung besar kepada pengeluar. Harga meningkat setiap masa. Jika ada 5 perayaan, 5 kali jugalah harga barang akan naik. 5 kali jugalah kerajaan akan pening kepala dengan kerenah pengeluar dan pemborong.

Pengguna yang bergaji besar tentulah tak terasa sangat. Tapi bagaimana pula dengan yang bergaji rendah terutamanya pekerja rendah swasta? Dengan gaji antara RM600.00 ke RM1,000.00 pada zaman sekarang ni memang tak cukup untuk berbelanja dalam sebulan, lebih-lebih lagi bagi yang berkeluarga. Lainlah halnya dengan kakitangan awam yang dah banyak terima kenaikan gaji, tambahan pula banyak kemudahan yang boleh mereka nikmati terutamanya pinjaman kewangan untuk membeli kereta dan rumah.

Kadangkala peniaga tak harus dipersalahkan kerana mereka perlu mencari sedikit untung untuk bayar sewa premis dan menyara keluarga. Nampaknya pengeluar dan pemborong terlibat secara langsung dengan kes ini di mana mereka 'mencipta keadaan sukar' yang mereka alami. Makanan haiwan naik harga, baja sayur pun naik harga, dan entah apa lagi yang naik harga. Maka untuk mengatasi masalah mereka ini, terpaksalah mereka naikkan harga barangan mereka.

Pihak KPDNHEP pun sebenarnya dah habis ikhtiar nak menangani masalah ni. Bila timbul masalah ni, mereka buat operasi. turun padang untuk meninjau peniaga dan kenakan kompaun pada yang menaikkan harga sesuka hati. Tapi yang dikompaunnya adalah peniaga, manakala pengeluar dan pemborong yang menjadi punca penyakit ini tidak diambil tindakan.

Penyelesaian mudah yang perlu dilakukan oleh kerajaan adalah membenarkan import barangan pengguna seperti ayam, daging, gula, dan lain-lain yang berkaitan. Ini kerana produk luar kadangkala lebih berkualiti dan murah berbanding produk kita yang cuma ala kadar disebabkan pengeluar nak untung banyak. Bila dah ramai yang berniaga barang yang sama dan penawaran pun meningkat, harga pun akan jatuh. Pengguna akan dapat kembali kuasa beli mereka.

Entah bila masalah ni akan selesai tapi sama-samalah kita gunakan kuasa kita sebagai pengguna untuk mengatasi kenaikan harga barang. Gunakan barangan pengganti. Kalau tak dapat buat rendang ayam, kita buat la rendang puyuh pulak... Gerenti sedap!

0 comments:

Followers

Technorati

Add to Technorati Favorites

  ©Template by Dicas Blogger.